Welke drie elementen zijn nodig voor de wedergeboorte?

Er zijn veel theorieën, meningen en discussies over de wedergeboorte van de mens. Wanneer is een mens wedergeboren, hoe kan een mens wedergeboren worden en wat betekent de wedergeboorte voor het leven van de mens? Veel onderzoeken zijn verricht en worden nog steeds verricht, niet alleen vanuit de Bijbel, maar voornamelijk vanuit het menselijk inzicht aan de hand van ervaringen van mensen. En zo zijn er allerlei verschillende opvattingen, leringen en theorieën over de wedergeboorte ontstaan in de kerk, die oprecht lijken en aannemelijk klinken, maar ver afstaan van de waarheid van Gods Woord. Wat is de orde van de wedergeboorte volgens de Bijbel? Welke drie elementen zijn nodig voor de wedergeboorte van de mens volgens de Bijbel? 

De weg van redding voor de mens

Er is maar één manier om gered te worden en verlost te worden van de heerschappij van de duivel, de zonde en de dood en de macht van de duisternis en dat is door het geloof in Jezus Christus, de Zoon van God, en de wedergeboorte in Hem. 

Dit klinkt en lijkt zo simpel. En dat is het ook. Maar het is door de inmenging van natuurlijke mensen (ongeestelijke mensen), die de wedergeboorte menselijk, moeilijk en verwarrend hebben gemaakt en zo de waarheid van de wedergeboorte tot een dwaling hebben gemaakt, die miskramen voortbrengt. 

afbeelding wolken bijbeltekst 1 kor 2-14 ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is want het is hem een dwaasheid en hij kan het niet verstaan

Waarom hebben zij dit gedaan? Omdat zij de dingen van God willen begrijpen zonder de eisen van Gods Woord te gehoorzamen en op te volgen in hun leven. 

Wat wordt hiermee bedoeld? Hiermee wordt bedoeld, dat zij het Woord niet hebben gehoorzaamd en opgevolgd en zelf niet wedergeboren zijn en geestelijk zijn geworden. Maar zij willen wél de dingen van God begrijpen.

Daarom hebben zij vanuit hun vleselijke denken en menselijke verstand de dingen van God geprobeerd te begrijpen en te doorgronden. Wat natuurlijk onmogelijk is, omdat de dingen van God alléén door Gods Geest te begrijpen zijn. 

De natuurlijke mens zal nooit de woorden en de dingen van God begrijpen. Het is voor de natuurlijke mens een dwaasheid.

Maar de geestelijke mens begrijpt wél de woorden en de dingen van God. Dit komt omdat de geestelijke mens de natuur en Geest van God bezit en daardoor gelooft en doet wat het Woord zegt en wandelt in het geloof in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord als een dwaas voor de wereld op aarde. 

De prediking van de doop van bekering tot vergeving van zonden 

De oproep van bekering en de prediking van de doop van bekering tot vergeving van zonden, was de oproep en verkondiging van Johannes de Doper, die voor de Christus uitging om Zijn weg te bereiden. 

De bekering en de waterdoop waren bedoeld voor degenen, die tot het huis Israels behoorden. Zij werden opgeroepen om zich te bekeren en zich te laten dopen in water. Alleen maakte de bekering en de doop in water nog geen nieuwe mens.

Alhoewel veel mensen gehoor gaven aan zijn oproep en zich bekeerden en lieten dopen in water, zaten zij nog steeds gevangen in het zondige vlees en leefden zij onder heerschappij van de duivel, de zonde en de dood, in de macht van de duisternis. 

Zij hadden wel de Wet van Mozes, Gods Woord, die hen op het juiste pad leidde en hen in bewaring hield.

Wat zei Jezus over de wedergeboorte?

Jezus sprak met Nicodemus over de wedergeboorte. Nicodemus was een Farizeeër en een leraar van Gods volk, die vroom maar niet wedergeboren was. Daarom zag Nicodemus niet wie Jezus werkelijk was. 

Tenzij iemand wederom geboren wordt kan hij het Koninkrijk Gods niet zien Joh 3-5

Jezus zei, dat tenzij iemand wederom geboren wordt, hij het Koninkrijk van God niet ziet. En tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, hij het Koninkrijk van God niet kan binnengaan (Johannes 3:3-5)

De waterdoop en het ontvangen van de Heilige Geest van God waren dus vereist voor de wedergeboorte van de mens. 

Jezus kwam niet met allerlei leefregels, waaraan hij moest voldoen, en stappen plannen, cursussen en opleidingen, die hij moest doorlopen om de nieuwe mens te worden.

Nee, het was de doop in water en de Heilige Geest, waardoor de nieuwe mens (die geestelijk is en het Koninkrijk van God ziet en binnen is gegaan) geboren zou worden.

De wedergeboorte in het Lichaam van Christus

Als wij naar de eerste gemeente van Christus in het Boek Handelingen kijken, dan kunnen wij concluderen dat deze gemeente is ontstaan na de komst van de Heilige Geest naar de aarde; nadat de discipelen van Jezus de doop met de Heilige Geest van God ontvingen.

Diegenen, die tot het huis Israëls behoorden, waren op de Dag van Pinksteren getuigen van de vervulling van de belofte van God van het Nieuwe Verbond en de geboorte van de nieuwe schepping (o.a. Jeremia 31:31-34, Ezechiël 36:25-27, Hebreeën 8:8-13; 12:24). 

Door de vervulling van de Heilige Geest begonnen de discipelen van Jezus, die tot het huis Israëls behoorden en besneden en (op latere leeftijd) gedoopt waren, in nieuwe tongen te spreken.

De nieuwe tongen waren een bewijs, dat zij vervuld waren met de Heilige Geest, zoals God had voorzegd en had beloofd aan de vergadering van Israël; Zijn volk, dat geboren was uit het zaad van Jacob; Israël.

Bekeer je, laat je dopen en ontvang de Heilige Geest

Petrus schaamde zich niet meer voor Jezus, maar hij had de kracht ontvangen om Zijn getuige te zijn. En zo verkondigde Petrus in vrijmoedigheid de gekruisigde en opgestane Christus en sprak hij de mensen aan op hun zonden en riep hen op tot bekering.

Door zijn harde en confronterende prediking en de bijstand van de Heilige Geest, werden de zielen diep in hun hart geraakt. Zij werden overtuigd van hun zonden. En op grond van de woorden van Petrus (zijn getuigenis) vroegen zij aan Petrus wat zij moesten doen. 

afbeelding water met bijbeltekst handelingen 2-38 bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de naam van jezus christus tot vergeving van zonden en u zult de gave van de heilige geest ontvangen

Petrus antwoordde, dat zij zich moesten bekeren en zich laten dopen in de Naam van Jezus Christus voor de vergeving van zonde en zij zouden de gave van de Heilige Geest ontvangen. Net zoals de discpelen van Jezus ook de Heilige Geest hadden ontvangen van God.

De 3000 zielen van het huis Israëls, geloofden en onderwiepen zich aan de woorden van Petrus en bekeerden zich, lieten zich dopen en ontvingen de Heilige Geest. 

Hier hoefden zij niets voor te doen. Petrus zei niet, dat zij eerst een cursus moesten volgen, belijdenis moesten doen, lid moesten worden van een kerk of … (vul zelf maar in). 

Het enige wat zij hoefden te doen was zich bekeren van hun leven, dat zij tot die tijd hadden geleefd. Zij moesten zich bekeren van hun hoogmoedige, rebelse en zondige wandel naar de wil, lusten en begeerten van het vlees en van hun ongehoorzaamheid aan God.

Vervolgens moesten zij zich laten dopen in water voor de vergeving van al hun zonden, die zij gedaan hadden in hun leven. In het water, stierven zij in Christus en legden zij hun oude vleselijke leven als zondaar af en stonden zij in Christus in nieuwheid des levens als heilige op uit de dood.

De wedergeboren zielen stierven voor de wereld, maar werden levend voor God

De wedergeboren zielen waren niet meer dood voor God door de zondige natuur in het vlees, die scheiding maakte tussen hen en God. Zij waren niet meer onder heerschappij van de dood, maar zij waren verlost en gerechtvaardigd in de doop in Christus en levend geworden voor God.

Als teken daarvan, dat zij geen zondaar meer waren maar gerechtvaardigd en geheiligd waren in Christus voor God en een heilige (een zoon van God (dit geldt voor zowel mannen als vrouwen)) waren geworden, ontvingen zij de Heilige Geest. 

Deze drie elementen van de wedergeboorte horen in de juiste volgorde thuis in de Gemeente van Christus.

Dit is de orde van de wedergeboorte, die God heeft ingesteld in het Lichaam van Christus en waaraan elke ziel, die in Christus gelooft en deel wil hebben aan Zijn Lichaam, zich behoort te onderwerpen.

De nieuwe mens kan niet eerder opstaan, voordat de oude mens is gestorven en begraven.

Wat is de kern van het probleem in de huidige kerk?

Maar deze orde van de wedergeboorte is verstoord in de kerk, door inmenging van mensen, die misleid zijn door de duivel en hem hebben geloofd. 

De apostelen waren niet vol van zichzelf maar vol van de Geest. Zij hadden hun leven aan Christus gegeven en stonden in Zijn dienst. Zij volhardden in het gebed en de bediening van Gods Woord (Handelingen 6:1-2).

De apostelen vermengden zich niet met de wereld en vulden hun denken niet met leringen van natuurlijke mensen en de kennis, wijsheid en dingen van de wereld. Zij vertrouwden niet op hun eigen kennis, verstand en inzicht, maar zij vertrouwden op Jezus de Christus en gingen uit in de kracht van Zijn Naam.

Zij waren de nieuwe schepping geworden en waren vervuld met de Heilige Geest en de woorden van God, en vanuit hun vernieuwde staat spraken en leefden zij (naar de Geest) en brachten het Woord van God tot de mensen, zodat het Woord en de Heilige Geest Hun werk in de mens kon doen en de kracht Gods zichtbaar werd in de levens van mensen (o.a. Handelingen 4:31-33; 6:1-4, Efeziërs 1:19-23, Filippenzen 3:10, 1 Thessalonicenzen 1:5, 2 Petrus 1:3). 

Maar door dwaalleringen, die de orde van de wedergeboorte hebben verstoord, blijft de wedergeboorte uit in de kerk en staan er mensen op de kansel, die de oude mens zijn, en de woorden uit de Bijbel verkondigen vanuit een vleselijk denken (de gezindheid van het vlees), waardoor de bezoekers van de kerk de oude mens blijven en/of blijven leven als de oude mens.

En zo gaat de kerk te gronde door hoogmoed en/of een gebrek aan kennis. Omdat de mens zich boven God heeft geplaatst en zijn Heilige Geest en Zijn woorden hebben verworpen. 

Wat zijn de drie elementen van de wedergeboorte van de mens?

Een ieder, die gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God is en dat Jezus de Messias is en voor de hele mensheid is gestorven (en niet alleen voor het huis van Israël), en Hem wilt volgen, moet bereid zijn om zich te bekeren en dus zijn eigen leven af te leggen. 

Jezus heeft gezegd wat het kost om Hem te volgen. Vervolgens heeft Jezus de opdracht gegeven om alvorens deze keuze voor Hem te maken, eerst de kosten te bereken.

bijbeltekst mattheüs 10-38 wie zijn kruis niet opneemt

Als jij de kosten hebt berekent en jij Jezus belangrijker vindt dan jezelf en de wereld, en je niet meer van de zonde houdt, maar walgt van de zonde en verlost wilt worden van de zonde, de dood en de duisternis, dan ben je klaar om de keuze voor Jezus te maken en je te bekeren. 

Jouw keuze zal worden bevestigd door het sterven van de oude mens in de waterdoop en de opstanding van de nieuwe mens uit de dood.

Deze daad van gehoorzaamheid wordt weer bevestigd door de gave van de Heilige Geest, die je voor niets ontvangt van God door Zijn genade.

Deze drie elementen zijn onlosmakend aan elkaar verbonden en zijn alle drie nodig voor de wedergeboorte van de nieuwe mens. De één kan niet zonder de ander. 

De natuurlijke geboorte

Voor de geboorte van een kind zijn er drie elementen nodig: het zaad van de man, de eicel van de vrouw en de baarmoeder van de vrouw. Zonder deze drie elementen kan een kind niet op een natuurlijke manier geboren worden. 

Het zaad heeft een eicel nodig en de eicel heeft het zaad nodig. En zelfs het zaad en de eicel kunnen nog niets doen, maar hebben de baarmoeder nodig. 

Dit heeft God zo ingesteld net als de wedergeboorte in Zijn Zoon.

Iemand kan niet de nieuwe schepping worden door zich enkel te bekeren. Iemand kan niet de nieuwe schepping worden door zich enkel te laten dopen in water. En iemand kan niet de nieuwe schepping worden door enkel de Heilige Geest te ontvangen (dit is sowieso niet mogelijk).

De bekering en de waterdoop maken geen nieuwe mens

Als iemand zich bekeert en laat dopen, maar de Heilige Geest niet heeft ontvangen, dan is iemand niet wedergeboren. Het maakt niet uit wat ‘geleerde’ mensen zeggen of het menselijk verstand in de mens zegt, God heeft het Woord door de Heilige Geest door de mond van Petrus gesproken, dat de mensen zich moesten bekeren en zich laten dopen en vervolgens de gave van de Heilige Geest van Hem zouden ontvangen. 

God heeft dit bepaald en dit staat vast, ongeacht wat mensen zeggen of geloven.

De Heilige Geest kan niet in een zondaar komen. Daarom zijn zowel de bekering als de waterdoop noodzakelijk. 

Een bekering op zichzelf maakt geen nieuwe mens

Een bekering op zichzelf maakt ook geen nieuwe mens. Iemand die zich bekeert (door bijvoorbeeld een belijdenis) en vervolgens trouw een kerk bezoekt en lid wordt van de kerk of een academische studie theologie volgt en vervolgens op de kansel gaat preken, zal vanuit de staat van de oude mens vanuit het zondige vlees blijven leven, denken en onderwijzen en onder heerschappij van de wil, lusten en begeerten van het vlees leven en hetzelfde denken en hetzelfde leven als de wereld hebben.

Veel mensen willen zich niet laten dopen. In plaats dat zij doen wat het Woord zegt en zij zich onderwerpen aan de woorden van God en zich laten dopen, net als de 3000 zielen, die op grond van de woorden van God gesproken door Petrus, zich lieten dopen, voelen zij zich beledigd en worden zij boos en dragen allerlei excuses aan om niet gedoopt te hoeven worden.

Waarom willen mensen niet gedoopt worden in water?

Er zijn tal van redenen waarom mensen zich niet willen laten dopen. Sommigen zijn nog niet klaar om hun eigen leven af te leggen. Zij houden nog teveel van de werken van het vlees en de wereld.

Anderen zijn hoogmoedig en halsstarrig. Zij hebben moeite om zich te laten dopen, omdat zij zich niet willen ‘vernederen’ in een waterbad. Maar als je ongehoorzaam bent aan de instelling van God en je niet durft te vernederen voor God, dan zul je Jezus, die Zich voor jou heeft vernederd op de geselplaats en aan het kruis, niet kunnen volgen en zal Hij jou uiteindelijk vernederen door de doop met vuur.

Kinderdoop en volwassendoop

Er zijn ook mensen, die zich niet willen laten dopen, omdat zij als baby al gedoopt zijn. Zij beschouwen de kinderdoop als de besnijdenis in het vlees.

Maar de besnijdenis was onderdeel van het Oude Verbond tussen God en Zijn vleselijke volk Israël. En alleen de jongens (de zaaddragers) werden besneden. Dus hoe is dat te verklaren met het dopen van meisjes?

Daarnaast was Jezus, die ons voorbeeld is, besneden in het vlees en Hij liet zich op oudere leeftijd dopen door Johannes de Doper.

En ook de 3000 zielen van het huis Israëls, waarvan de mannen allemaal besneden waren, lieten zich in gehoorzaamheid aan de woorden van Petrus dopen op de dag van Pinksteren. 

Daarbij komt, dat dopen een volledige onderdompeling betekent en geen besprenkeling met water. Een paar druppeltjes water op het hoofd is geen onderdompeling in water. Dus theoretisch gezien is geen enkele baby gedoopt overeenkomstig de woorden van de Bijbel.

Als mensen weigeren om zich te laten dopen en met allerlei redenen aankomen om zich niet te laten dopen, dan hebben zij zich niet bekeerd en hebben zij God niet lief boven alles en iedereen.

Door het geloof en de gehoorzaamheid aan de woorden van God wordt Gods kracht in de mens geopenbaard

Als jij Jezus (de Weg, de Waarheid en het Leven) hebt gevonden, zul je maar één verlangen hebben en dat is om je te bekeren en zo snel mogelijk gedoopt te worden en de Heilige Geest te ontvangen, zodat je Zijn getuige kan zijn en Hem kunt dienen en behagen en verhogen.

Al de drie elementen van de wedergeboorte: de bekering, de waterdoop en de doop met de Heilige Geest zijn nodig om een nieuwe schepping te worden. 

Het is juist door de gehoorzaamheid aan de woorden van God van de orde van de wedergeboorte, waardoor de kracht van God over de mens komt en in de mens wordt geopenbaard, en door de kracht van God de mens een nieuwe schepping wordt, die is hersteld (genezen) in zijn positie, veranderd in natuur en verzoend met God. 

Door deze drie elementen is de nieuwe mens volmaakt geschapen in Christus. De nieuwe mens heeft geen enkel excuus meer om niet de wil van de Vader te doen en niet te leven zoals het Woord voorschrijft en niet te doen wat Jezus heeft gezegd.

God heeft de nieuwe mens volmaakt geschapen

De nieuwe mens, die volmaakt geschapen is in Christus, wordt bijna niet meer gepredikt. Dit komt voornamelijk, omdat veel predikers zelf niet de nieuwe mens zijn geworden, maar nog steeds de oude mens zijn, die blijven leven naar het vlees. Zij zijn natuurlijke mensen, die nog steeds de werken van het vlees willen doen. En daarom verkondigen zij, dat je niet volmaakt bent en altijd een zondaar zal blijven en daardoor zal blijven zondigen.

Maar dit is een leugen van de duivel, die de mensen in AreRequigebondenheid houdt! En het wordt tijd, dat het bolwerk van deze leugen wordt neergehaald in zowel het denken van de mens als in de kerk.

de bolwerken in het denken van de mens

Als Christenen zeggen, dat zij niet volmaakt zijn in Christus en daardoor naar het vlees blijven wandelen in zonde en/of mede gelovigen niet aanspreken op hun zonden (ongehoorzaamheid aan God), dan zeggen zij indirect dat het verlossingswerk van Jezus Christus en de rechtvaardiging van de mens door Zijn bloed niet volmaakt oftewel niet compleet is, maar nog steeds gebreken heeft, waardoor de mens niet kan leven als het Woord.

Maar de waarheid is dat de mens wél volmaakt oftewel compleet is geworden in Christus en de wedergeboorte in Hem en de kracht van God.  (o.a. Lucas 6:40, Johannes 17:22-23, 1 Korintiërs 2:6-8, 2 Korintiërs 13:11, Efeziërs 1, Filippenzen 3:15, Kolossenzen 2:10, Hebreeën 10:14). 

Door de verandering van positie, natuur en verzoening met God, zal de nieuwe schepping als de nieuwe schepping leven en niet meer leven als de oude schepping. 

Jouw wil, jouw wensen, jouw mening, jouw bevindingen en zelfs jouw dromen liggen begraven in het bad van de wedergeboorte. Deze zijn niet meer leidend in jouw leven. Christus woont nu in jou door de Heilige Geest, waardoor je zult leven naar Zijn wil.

De nieuwe mens zal de vrucht van de wedergeboorte in Christus dragen

Als Gods Heilige Geest in jouw woont, zul jij niet meer leven als de natuurlijke mens, die de Geest van God niet heeft, en de werken van het vlees doen en zondigen. Maar jij zult als de nieuwe mens leven in gerechtigheid en de vrucht van de Geest dragen.

Jij zult vanuit die vernieuwde volmaakte staat in Christus leven in gehoorzaamheid aan God in de waarheid van Zijn Woord en de gerechtigheid. 

Als dit niet gebeurt, dan is er niet iets mis met de boodschap, maar met de mens. De boodschap moet daarom niet aangepast en veranderd worden, maar de mens moet veranderen en zich aanpassen aan de boodschap en de wil van God.

God heeft de nieuwe mens in Zijn Zoon Jezus Christus en door Zijn Heilige Geest volmaakt geschapen. Net als God de cherub Lucifer volmaakt geschapen had, totdat er onrecht in hem was gevonden. En net als God Adam volmaakt geschapen had, totdat hij zondigde en het kwaad en de dood in hem voer.

‘Wees het zout der aarde’

You Might Also Like

    error: Content is protected !!