In Mattheüs 24:15, sprak Jezus met Zijn discipelen over de eindtijd. Jezus benoemde de gruwel der verwoesting, waarvan gesproken was door de profeet Daniël. Wat is de gruwel der verwoesting? Wat zegt de Bijbel over de gruwel der verwoesting?
De gruwel der verwoesting in het Boek Daniël
Wanneer u dan de gruwel der verwoesting, waarvan gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats – laat hij die het leest, daarop letten! laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen. Wie op het dak is, moet niet naar beneden gaan om iets uit zijn huis te halen, en wie op de akker is, moet niet terugkeren naar wat hij achterliet om zijn kleren te halen. Maar wee de zwangeren en de zogenden in die dagen! En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet op een sabbat. Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal. En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden (Mattheüs 24:15-22)
Toen Jezus met Zijn discipelen sprak over de eindtijd, benoemde Jezus de gruwel der verwoesting en verwees daarbij naar de profeet Daniël. Daniël sprak over de gruwel der verwoesting. Dus om te begrijpen wat Jezus met de gruwel van de verwoesting bedoelde is het belangrijk om te kijken naar wat Daniël hiermee bedoelde. Laten wij dus kijken naar het boek Daniël en de drie gedeelten waarin Daniël spreekt over de gruwel van de verwoesting.
Een volk van een vorst, een volk dat komen zal, zal de stad en het heiligdom te gronde richten. Het einde ervan zal zijn in de overstromende vloed en tot het einde toe zal er oorlog zijn, verwoestingen waartoe vast besloten is. Hij zal voor velen het verbond versterken, één week lang. Halverwege de week zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden. Over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn, zelfs tot aan de voleinding, die, vast besloten, uitgegoten zal worden over de verwoeste (Daniël 9:26-27)
Op de vastgestelde tijd zal hij terugkeren en tegen het zuiden oprukken, maar het zal niet zijn zoals de eerste of zoals de laatste keer. Er zullen schepen van de Kittiërs tegen hem komen en hij zal terugschrikken. Hij zal terugkeren en toornen tegen het heilige verbond en hij zal zijn eigen wil ten uitvoer brengen. Hij zal, terwijl hij terugkeert, op hen letten die het heilig verbond verlaten. Dan zullen er uit hem krachtige armen voortkomen. Die zullen het heiligdom en de vesting ontheiligen en het steeds terugkerende offer wegnemen en de verwoestende gruwel opstellen (Daniël 11:29-31)
Van de tijd af dat het steeds terugkerende offer weggenomen zal worden en de verwoestende gruwel opgesteld zal zijn, zijn het duizend tweehonderdnegentig dagen (Daniël 12:11)
Wat is de gruwel van de verwoesting?
In het Oude Testament verwees ‘de gruwel’ vaak op een afgod of afgodsbeeld of object van heidense culturen. Maar het verwees ook naar dingen, die het volk van God deden, die niet naar de wil van God waren en voor God een gruwel oftewel een afgrijzing waren. Dit lezen wij bijvoorbeeld in Jesaja 66:3 en 2 Kronieken 23:13-14.
In Daniël 11 en 12 gaat het over dezelfde zaken en heeft de gruwel der verwoesting betrekking op de tempelontheiliging door Antiochus Epifanes, de Syrische koning (175-164 v Chr),
Antiochus ontheiligde de tempel door het beeld van Zeus, de Griekse hoofdgod of van Baäl, de Syrische Zeus, in de tempel in Jeruzalem te plaatsen.
De Joden werden met geweld de Griekse cultuur en religie opgedrongen. Wie deze religie niet wilde aannemen werd vervolgd.
De tempel werd dus ontheiligd en de dienst van de Heere werd niet meer uitgevoerd.
De Joden, die trouw bleven aan God, werden vervolgd en verbannen uit de tempel.
In Daniël 9 wordt gesproken over het feit, dat er iemand verwoestend komt op de vleugel van gruwelen.
De tempelontheiliging
Aangezien Jezus in Mattheüs 24:15 spreekt over de gruwel en niet over gruwelen, kunnen wij bijna zeker aannemen, dat Jezus verwijst naar Daniël 11 en 12. En dat Jezus dus verwees naar de tempelontheiliging oftewel de tempelontwijding.
Ook Ezechiël spreekt van gruwelen in het heiligdom (Ezechiël 8:6,9,10,13, 17; 9:4), ook hier gaat het om de tempel ontheiliging door afgoderij.
Wanneer de tempel ontwijd wordt, zal dat het einde zijn van de tempeldienst. Dit is de verwoesting, net als Antiochus Epifanes een beeld in de tempel had gezet, zodat Gods volk niet meer in de tempel kwam en het heiligdom werd verwoest. Zo zal het straks ook gaan met de tempel, de tempel zal ontheiligd worden.
Maar is dit eigenlijk niet al gaande? Is de tempel; de kerk en gemeente van God niet allang ontheiligd?
Heeft de eredienst niet al plaatsgemaakt voor een entertainment dienst, waarin de mens centraal staat en alles draait om het vermaken van de vleselijke mens? Zijn er niet allang leringen van duivelen binnengekomen in de kerk? En is de Bijbel niet allang aangepast aan de tijd en de wil, lusten en begeerten van de mens en/of verworpen uit de kerk? (Lees ook: Het Woord verworpen uit de kerk)
Is niet zo, dat alles in de samenleving gebaseerd is op de wetenschap, die is voortgekomen vanuit de Griekse cultuur? Is het niet zo, dat de kerk allang ontheiligd is, omdat de wereld door de levens van gelovigen is binnengekomen en de overste van de wereld, de duivel op de troon zit in de kerk en alles gaat naar zijn wil? Denk er maar eens over na… (Lees ook: Hoe de wereldkerk wordt klaargemaakt voor de antichrist?, De wil van God vs de wil van de duivel en De leringen van duivelen doden de kerk)
Jezus geeft een vlucht bevel, dat wanneer dit zal geschieden, degene, die in Judea zijn, meteen moeten vluchten naar de bergen. Er zal een verdrukking komen, die nog nooit zo erg is geweest.
Als God de dagen niet zou inkorten omwille van de uitverkorenen, dan zou geen vlees behouden worden.
‘Wees het zout der aarde’